Programme du Bachelor of Science en management hôtelier et tourisme

Pré-requis : Baccalauréat (ou équivalent)
Durée des études : 3 ans
Cours dispensés en anglais
Début du programme : le 1er lundi du mois d’octobre.

Le programme des études Bachelor management hôtelier et tourisme est conçu pour développer le potentiel en management des étudiants en les plaçant dans des situations concrètes dans lesquelles ils doivent apprendre à gérer une équipe, travailler en groupe…

En complément de leurs cours, les étudiants conduisent ensemble des projets, jeux de rôle, études de cas… ou participent à des workshops reflétant la réalité du secteur de l’hôtellerie et du tourisme.

Pré-requis : Baccalauréat (ou équivalent)
Durée des études : 3 ans
Cours dispensés en anglais
Début du programme : le 1er lundi du mois d’octobre.

Le programme des études Bachelor management hôtelier et tourisme est conçu pour développer le potentiel en management des étudiants en les plaçant dans des situations concrètes dans lesquelles ils doivent apprendre à gérer une équipe, travailler en groupe…

En complément de leurs cours, les étudiants conduisent ensemble des projets, jeux de rôle, études de cas… ou participent à des workshops reflétant la réalité du secteur de l’hôtellerie et du tourisme.

Nota bene :

Un enseignement unique, exclusif et concret. Depuis 1992, nous transmettons aux étudiants et aux professionnels :

– l’excellence du savoir-faire à la française en matière de luxe et de service, en collaboration avec les palaces parisiensl’école de cuisine Alain Ducasse et le Ritz-Paris Escoffier;

– l’excellence de l’art du management à l’international avec un programme professionnel :

  • élaboré avec AHLEI en collaboration avec les grandes chaînes hôtelières internationales,
  • dont le contenu est régulièrement dispensé aux cadres de leurs départements opérationnels,
  • dont l’AIM détient l’exclusivité pour l’offrir à ses étudiants.

Un contexte qui explique la grande facilité d’intégration dans ces établissements de nos diplômés, bénéficiaires de la version originale (en anglais) de ces formations dispensées par un corps enseignant hautement qualifié.

Patrick Rosier AIM

Patrick ROSIER
Directeur des études

Organisation des études de Bachelor of Science sur 3 ans

organigramme-ma-fr-2022 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Calendrier académique

Trois années d’études supérieures intensives et spécialisées de haut niveau qui forment des cadres opérationnels pour les postes de responsabilités dans l’hôtellerie de luxe et le tourisme haut de gamme. Après un premier semestre de cours, les étudiants appliquent les enseignements reçus lors de stages opérationnels ou de management dans des établissements hôteliers basés en France ou à l’Etranger.

Bachelor of Science 1re année

oct. nov. déc. janv. févr. mars avr. mai juin juill. août sept.
COURS (450h au minimum) STAGE EN ENTREPRISE *

Vacances de Noël : 2 semaines selon le calendrier de l’Académie de Paris
Vacances d’hiver : 2 semaines selon le calendrier de l’Académie de Paris
*Stage (ouvrier) en entreprise : 4 mois minimum

Bachelor of Science 2e année

oct. nov. déc. janv. févr. mars avr. mai juin juill. août sept. oct. nov. déc.
COURS (450h au minimum) MANAGEMENT TRAINING *

Vacances de Noël : 2 semaines selon le calendrier de l’Académie de Paris
Vacances d’hiver : 2 semaines selon le calendrier de l’Académie de Paris
*Management training : 6 mois en France, jusqu’à 8 mois à l’étranger

Bachelor of Science 3e année

janv. fév. mars avr. mai juin juil. août sept. oct. nov. déc.
COURS (450h au minimum)
MANAGEMENT TRAINING *

*Management training : obligatoire si poursuite des études en 2e année du MBA Pro

Les emplois du temps permettent l’exercice d’activités rémunératrices dans la limite de 20 h / semaine.

Modalités d’évaluation

Les évaluations se font sur 6 critères :

– Contrôles continus sous forme de quiz et tests rapides administrés régulièrement par les enseignants.
– Quiz hebdomadaires pour les cours de certifications AHLEI, organisés et exécutés par l’Administration.
– Travaux de recherches sous forme de dossier et présentations.
– Comportement et assiduité selon les critères préétablis dans le règlement intérieur.
– Examens partiels et finaux.
– Rapport de stage.

Formations d’excellence à l’Art Culinaire (optionnelles)

Les cours avec certifications professionnelles

1re année de Bachelor

Le choix des matières et l’organisation des cours de la 1re année privilégient le développement des facultés d’analyse et de synthèse, qualités déterminantes pour l’apprentissage des procédés de décision dans un environnement d’une complexité croissante.

PÔLES D’EXPERTISES
AVEC CERTIFICATIONS PROFESSIONNELLES

This course lays the groundwork for a basic understanding of beverage operations by explaining the beverage service process, describing the types of positions commonly found in beverage operations, and focusing on such beverages as beer, spirits, and wine. Included in the course are instructions on responsible alcohol service, supervisory techniques, and procedures for entry-level beverage service positions.

SPECIALIZATIONS

  • The Basics of Beverage Service
  • Beverage Service Responsibilities
  • Serving Alcohol With Care
  • Leadership and Supervision
  • Bar Operations
  • Bar Marketing and Sales
  • Wine Fundamentals
This course provides students with practical skills and knowledge for effective management of food and beverage operations. It presents basic service principles while emphasizing the importance of meeting and, whenever possible, exceeding the expectations of guests.

SPECIALIZATIONS

  • Food and Beverage Operations
  • Selecting Restaurant and Hotel Food and Beverage Staff
  • Menu Development
  • Food and Beverage Supplies and Equipment
  • Facility Design, Décor, and Cleaning
  • Sanitation, Safety, Security, Health, and Legal Issues
  • Labor and Revenue Control
  • Banquets and Catered Events
  • On-Site Food and Beverage Operations

This course takes a management perspective in introducing students to the organization and structure of hotels, restaurants, clubs, cruise ships, and casino hotels.

There are chapters on business ethics, franchising, management contracts, and areas of management responsibility such as human resources, marketing and sales, and advertising.

SPECIALIZATIONS

  • The Travel and Tourism Industry
  • Restaurant Organization and Management
  • Hotel Organization and Management
  • Floating Resorts: The Cruise Line Business
  • Managing and Leading Hospitality Enterprises
This course is designed to provide students with the principles of housekeeping management as they apply specifically to the hospitality industry.

SPECIALIZATIONS

  • The Role of Housekeeping in Hospitality Operations
  • Planning and Organizing the Housekeeping Department
  • Housekeeping Human Resources Issues
  • Managing Inventories
  • Controlling Expenses
  • Safety and Security
  • Managing an On-Premises Laundry
  • Guestroom Cleaning
  • Public Area and Other Types of Cleaning
This course presents a systematic approach to front office procedures by detailing the flow of business through a hotel, from the reservations process to check-out and account settlement. The course also examines the various elements of effective front office management, paying particular attention to the planning and evaluation of front office operations and to human resources management. Front office procedures and management are placed within the context of the overall operation of a hotel.

SPECIALIZATIONS

  • The Lodging Industry
  • Reservations
  • Registration
  • Front Office Responsibilities
  • Front Office Accounting
  • Check-Out and Account Settlement
  • The Front Office Audit

2e année de Bachelor

PÔLES D’EXPERTISES
AVEC CERTIFICATIONS PROFESSIONNELLES

Defines the scope and segmentation of the convention and group business market, describes marketing and sales strategies to attract markets with specific needs, and explains techniques to meet those needs as part of meeting and convention service.

SPECIALIZATIONS

  • Introduction to the Convention, Meetings, and Trade Show Industry
  • Developing Marketing Plan
  • Organizing for Convention Sales
  • Selling the Corporate Meetings Market
  • Selling to the Meetings Market
  • Advertising to the Meeting Planner
  • Negotiations and Contracts
  • Preparing for the Event
  • Exhibits and Trade Shows
  • Convention Billing and Post-Convention Review
This course presents basic financial accounting concepts and explains how they apply to the hospitality industry.

SPECIALIZATIONS

  • Introduction to Accounting
  • Accounting for Business Transactions
  • Accounting Adjustments
  • Completing the Accounting Cycle
  • Balance Sheet
  • Cash
  • Inventory
  • Financial Statements
This course presents a systematic approach to human resources management in the hospitality industry. Students will analyze contemporary issues and practices, as well as employment laws that have an impact on the way people are managed.

SPECIALIZATIONS

  • Employment Laws and Applications
  • Job Analysis and Job Design
  • Planning and Recruiting
  • Selection
  • Training and Development
  • Orientation, Socialization, and Culture
  • Evaluating Employee Performance
  • Negotiation and Collective Bargaining
This course provides students with practical skills and knowledge for effective management of food and beverage operations. It presents basic service principles while emphasizing the importance of meeting and, whenever possible, exceeding the expectations of guests.

SPECIALIZATIONS

  • Food and Beverage Operations
  • Select Food and Beverage Staff
  • Select Hotel Food Service Staff
  • Select Beverage Service Staff
  • Menu Development
  • Food Service Supplies and Equipment
  • Facility Design, Deco
  • Sanitation, Safety, Security, Health, and Legal Issues
  • Labor and Revenue Control
  • Banquets and Catered Events
  • In-Room Dining
  • On-Site Food and Beverage Operations
Defines the scope and segmentation of the convention and group business market, describes marketing and sales strategies to attract markets with specific needs, and explains techniques to meet those needs as part of meeting and convention service.

SPECIALIZATIONS

  • Introduction to the Convention, Meetings, and Trade Show Industry
  • Developing Your Marketing Plan
  • Market Segmentation
  • Positioning in Line with Consumer Preferences
  • The Channels of Distribution
  • Technology and Marketing
  • Pricing Strategies
  • The Hotel/Unit Marketing Plan
  • The Corporate/Multi-Unit Marketing Plan
This course is designed to provide students with the principles of supervision as they apply specifically to the hospitality industry.

SPECIALIZATIONS

  • Effective communication
  • Recruitment & Selection Procedures
  • Training
  • Managing productivity & controlling labor costs
  • Performance appraisal
  • Discipline
  • Team building
  • Managing conflict
  • Time management

3e année de Bachelor

PÔLES D’EXPERTISES
AVEC CERTIFICATIONS PROFESSIONNELLES

Étude et analyse des tous derniers processus de contrôle des entreprises de restauration internationales,
en particulier sous l’aspect contrôle des coûts.

SPECIALIZATIONS

  • Menu Engineering
  • Operations Budgeting and Cost-Volume-Profit Analysis
  • Determining Food and Beverage Standards
  • Purchasing and Receiving Controls
  • Storing and Issuing Controls
  • Production and Serving Controls
  • Calculating Actual Food and Beverage Costs
  • 10 Control Analysis, Corrective Actions and Evaluation
  • Revenue Control
  • Preventing Theft of Revenue
  • Labor Cost Control
This course presents managerial financial accounting concepts and explains how they apply to the hospitality industry

SPECIALIZATIONS

  • Corporate Accounting
  • Accounting: A Management Resource
  • Business Formation: Important Decisions
  • Survey of Financial Statements
  • Exploring the Balance Sheet
  • Exploring the Income Statement
  • The Bookkeeping Process
Offers a complete approach to the operation of resort properties. Beginning with the resort concept and the historical development of resorts, the course then covers the planning, development, management, marketing, and financial aspects of the resort business. The course also examines the future outlook for resorts and the impact of the condominium concept, timesharing, technological change, “green” initiatives, and eco-tourism.

SPECIALIZATIONS

  • The Resort Concept
  • The Process of Planning and Development
  • Planning the Facilities
  • Personnel Organization and Human Relations
  • Front-of-the-House Management
  • Heart-of-the-House Management I: F&B, Housekeeping, Laundry, and Dry-Cleaning Operations
  • Heart-of-the-House Management II: Plant, Grounds, Energy, Accounting, and Purchasing
  • Security, Safety, and Management of Risk
  • Resort Marketing and Sales Promotion
  • Managing the Resort Investment
Provides an awareness of the rights and responsibilities that the law grants to or imposes upon a hotelkeeper, and illustrates the possible consequences of failure to satisfy legal obligations.

SPECIALIZATIONS

  • The Hotelkeeper and the Law of Contracts
  • The Hotel’s Liability for Loss of Property of Persons
  • Fraud Committed Against Hotels and Crimes of Trespass
  • General Laws Regarding Food
  • Laws Relating to Alcoholic Beverage
  • Wage and Hours Laws Applicable to Hotel Employees
  • Laws Against Discrimination in Employment
  • Consumer Protection Laws Affecting Hotels
  • Public Health and Safety Requirements
  • Fire Safety Laws
  • Legal Issues Involving the Internet
  • The Impact of Terrorism on Laws Governing Hotels
The Certification in Hotel Industry Analytics (CHIA), in cooperation with AHLEI, is the leading certification for undergraduate and graduate students, as well as professors, in Hospitality and Tourism programs. This recognition provides evidence of a thorough knowledge of the foundational metrics, definitions, formulas and methodologies that are used by the hotel industry. Recipients have proven that they can “do the math” and interpret the results. They have demonstrated an ability to analyze various types of hotel industry data and to make strategic inferences based upon that analysis. Certification also confirms a comprehensive understanding of benchmarking and performance reports that are used by industry professionals. Recipients have a grasp of the current landscape of the hotel industry, including relevant current events.  Achieving this distinction announces that these students have a place among the best graduates in their profession and opens the doors to future career opportunities. Qualifying students receive a certificate of accomplishment. Their names and schools are listed on the American Hotel & Lodging Educational Institute (AHLEI) website and they can use the CHIA designation on their resume/CV and business cards.

CONTENT

The certification is based upon four core content areas:

  • Hotel Industry Analytical Foundations
  • Hotel Math Fundamentals – the metrics used by the Hotel Industry
  • Property Level Benchmarking with STAR Reports
  • Hotel Industry Performance Reports (Trends, P&L, Pipeline and Destination Reports)

N.B. : L’organisation de certains cours de management peut être modifiée en fonction du calendrier de certains « visiting professors ».

VOIR TOUS LES COURS

Une solide carrière internationale

Campus Langues

Grâce à la carte d’accès à la Bibliothèque de la CIUP offerte par l’AIM, les étudiants ont la possibilité de se perfectionner dans la langue étrangère de leur choix parmi un catalogue de plus de 26 langues.

Formation et perfectionnement de 26 langues étrangères

Au sein du campus de la Cité Internationale Universitaire de Paris, l’Espace langues accueille les étudiants de l’AIM du lundi au vendredi et leur garantit d’excellentes conditions d’apprentissage des langues étrangères : langue générale, langue des affaires, grammaire, expression et compréhension écrite et orale, prononciation et perfectionnement.

Sont essentiellement dispensés par l’Espace langues :

français
anglais
espagnol
italien
portugais
turc
arabe
hébreu
chinois
farsi
ourdou
néerlandais
japonais
coréen
arménien
hindi
russe
grec

ESPACES LANGUES – CIUP

Certifications attestant les compétences acquises, délivrées par la plus grande organisation professionnelle hôtelière au monde

L’AIM bénéficie d’un partenariat avec l’association américaine AHLEI attestant que les formations dispensées à l’AIM répondent aux plus hauts standards internationaux en matière d’enseignement supérieur.

AHLEI

Professional Certifications
In International Hospitality Management

Ces certifications professionnelles reconnues internationalement sont accessibles à tous nos étudiants pendant leurs études.

Particulièrement destinées aux professionnels en exercice afin d’élargir leurs connaissances, elles permettent à nos étudiants d’accéder rapidement aux emplois au niveau international selon leur profil.

Un partenariat exclusif en France entre l’AIM et l’Association Fédérale Américaine de l’Hôtellerie AHLEI.

L’AHLEI fait autorité dans le monde entier en matière de conseil et de mise en place des meilleurs outils de gestion dans les plus grandes chaînes hôtelières internationales.

Pour n’en citer qu’un, le Uniform System of Accounts for Hotels, plan comptable de l’industrie hôtelière qu’il a conçu et édité, est utilisé par tous les grands établissements, aussi bien en France qu’au niveau international.

Fin du programme

Célébration de fin d’études

Chaque année les étudiants célèbrent la fin de leurs études avec leurs parents, leurs amis et l’équipe pédagogique et administrative de l’AIM, dans la salle Honnorat de la CIUP (Cité Internationale Universitaire de Paris).

Histoire AIM Paris

Un peu d’histoire

Histoire AIM Paris

Célébrations

Histoire AIM Paris

FAQ